Prodej fairtradových výrobků meziročně vzrostl o 23 %
Publikováno 27.05.2013 v 12:06 v kategorii Nakupování, přečteno: 271x
Maloobchodní obrat fairtradových produktů se vroce 2012 oproti roku 2011zvýšil o 23 %. V Česku se maloobchodní obrat s fairtradovými produkty zvyšuje rok od roku, a to i poslední roky, navzdory důsledkům ekonomické krize.

Prodej fairtradových výrobků za loňský rok činil 113 milionů korun, 85 % ztoho jsou produkty se známkou FAIRTRADE®, 15 % pak výrobky bez této známky, kam spadají například řemeslné produkty. "Stále jenejvětší zájem je o kávu. Podíl kávy přitom ve srovnání sostatními produkty ještě vzrostl, za loňský rok činí 67% obratu,“uvádí Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česká republika. Jedním z nejvýznamnějších prodejců v ČR zpohledu řetězců je britská společnost Marks&Spencer, která kromě řady potravinových produktů nabízí i produkty z fairtradové bavlny a ve svých kavárnách pak fairtradovou kávu, čaj či horkou čokoládu. Řada potravinových produktů se známkou FAIRTRADE® je k dostánínapř. také v prodejnách Drogerie Markt, již třetím rokem pak nabízí fairtradové produkty řetězec Kaufland. Co se týče druhů výrobků, narůstá například význam kosmetiky, která byla v předchozím roce novinkou. Zasloužila se o to především švédská firma Oriflame, která nabízí řadu kosmetických produktů se známkou FAIRTRADE®. 8 % obratu všech výrobků tvoří zpracované potraviny, kam patří např. marmelády či zmrzlina. Z pohledu struktury prodejních míst se zvyšuje význam gastronomických zařízení, v roce 2012 tvořila 53 % všech prodejních míst. Podílí se na něm především mezinárodní řetězce kaváren, které nabízí fairtradovou kávu – především Tchibo a Starbucks. „Kromě minimální ceny, která je producentům vyplácena, dostává každá organizace pěstitelů za prodané zboží tzv. fairtradovou prémii. Ta slouží k investicím do rozvoje komunit a o jejím využití si rozhodují přímo sami pěstitelé na základě demokratického rozhodování. V roce 2012 se v ČR prodala káva odpovídající 160 tunám zelené nepražené kávy, a tak bylo díky našemu trhu producentům pouze na těchto prémiích vyplaceno celkem 1152 000 korun.“ Vysvětluje Hana Chorváthová z Fairtrade Česká republika. V zahraničí je situace výrazně odlišná od českého prostředí. Mezi nejprodávanější fairtradové produkty patří banány, třebave Švýcarsku tvoří více než polovinu prodaných banánů ty se známkou FAIRTRADE®. Čerstvé ovoce, ale také např. řezané květiny jsou vzahraničí velmi rozšířené, vzrůstá zájem o fairtradové zlato. V České republice jsou to stále především trvanlivé produkty, kromě kávy např. čaje, třtinový cukr, cukrovinky, marmelády či zmrzlina. Zlato, banány či řezané květiny jsou zde k dostání minimálně nebo vůbec. V roce 2011 stouply obraty fairtradového zboží meziročně o 15 %, vroce 2010 až o 60 %, a to díky zařazení fairtradových produktů do nabídky některých supermarketů. Letošní 23% nárůst v prodeji fairtradových výrobků je úspěchem vzhledem ke stále doléhajícím následků ekonomické krize a snahám spotřebitelů šetřit.
Komentáře
Celkem 0 komentářů